O NÁS
V naší mateřské škole se nachází šest tříd, které pracují na principech zdravého životního stylu.
Školní vzdělávací program „Objevujeme krásu“
Naše motto
„Dítě k nám přichází z duchovního světa.
Přistupuje k nám se svou záhadou a je na nás, abychom ji luštili
den po dni, hodinu po hodině.“
Charakteristika vzdělávacího programu
Dlouhodobý cíl
…společně s rodinou vytvořit dětem vnitřní oporu pro upevňování „lidství“ – hierarchii hodnot, odvahu, kreativitu, činorodost, víru ve zdar a především lásku k sobě a ostatním… Jiřina Prekopová
POZNEJTE NAŠE CÍLE A SEZNAMTE SE PODROBNĚ
S VÝUKOVÝM PROGRAMEM
Hlavní cíl školního vzdělávacího programu
Hlavním cílem školy je to, aby se děti mohly zdravě rozvíjet a učit se. Aby se ve škole cítily dobře a spokojeně, měly možnost získávat nejen mnoho zajímavých zážitků, ale také vše, co potřebují pro svůj další život a vzdělávání. Vzdělávání by mělo být pro dítě činností přirozenou a nenásilnou, jeho učení by mělo probíhat spontánně. Znamená to stavět na vnitřní motivaci dítěte a jeho osobní aktivaci.
Cíle školního vzdělávacího programu
- Rozvoj sociálních vztahů, prosociálního chování
- Vnímání člověka, společnosti, přírody, jako součástí jednoho neoddělitelného celku
- Tvoření podmínek pro tělesnou, duševní a společenskou pohodu dítěte po dobu jeho pobytu v mateřské škole
- Vybudování zahrady pro trvalé, celoroční užívání dětmi, jako místa her a celostního vývoje
Cíle naplňujeme těmito prostředky (metodami a formami práce), uplatňováním těchto zásad
- respektováním přirozených lidských potřeb (fyziologické potřeby; potřeby bezpečí; potřeby sounáležitosti, náklonnosti a lásky; potřeby uznání, sebedůvěry; seberealizace, sebenaplnění)
- vnímáním každého dítěte jako jedinečné bytosti, která má právo rozvíjet se a učit v rozsahu svých možností a potřeb (vzdělávání je založeno na individuálním rozvoji jednotlivých dětí)
- učením na základě prožitku a zkušenosti, prostřednictvím vlastních činnosti dětí, tzv. prožitkového učení
- upřednostněním prožitku před výkonem, procesu před výsledkem
- vytvářením rovnováhy mezi řízenými činnostmi a spontánními hrami, zařazováním nepřímo řízených činností
- využíváním náhodně vzniklých situací, situačním učením
- rozvíjením komunikace a spolupráce mezi dětmi, kooperativním učením
- rozvíjením emoční inteligence – umět se podívat na situaci očima druhého, vcítit se do něj, zabývat se jím, když potřebuje a ne až budeme mít čas
- svým vzorem
- podporou zájmu rodičů o dění v mateřské škole
Vzdělávací obsah
Vzdělávací obsah tvoří čtyři tematické celky
- Čas proměn
- Čas klidu a očekávání
- Čas jarního kouzlení
- Čas letního putování
Jedná se o integrované bloky – v každém z nich se integruje (propojuje) vzdělávací nabídka, dílčí vzdělávací cíle ze všech vzdělávacích oblastí Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání:
- Dítě a jeho tělo – oblast biologická
- Dítě a jeho psychika – oblast psychologická
- Dítě, ten druhý a společnost – oblast interpersonální
- Dítě a svět – oblast environmentální
O tyto tematické celky se opíráme při tvorbě třídních vzdělávacích programů. Na úrovni tříd učitelky plánuji tzv. tématické části. Pro účely našeho ŠVP je tematická část výběrem vzdělávací nabídky z jednotlivého tematického celku. Podoba zpracování a časové rozpětí tematické části je plně v kompetenci učitelek na třídách.